Home Woordenlijst Over fwb Contact

Woordenlijst 0-9

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

Aanduiding voor vormen van HDTV met 1080 verticale lijnen (en in principe 1920 horizontale)

Vanaf 25 cm hoogte laten vallen van een harddisk om deze weer aan de praat te krijgen
Aanduiding voor 4:3 SD video

Aanduiding voor 4:3-beeld binnen een 16:9-kader (pillarboxed)

14:9 beeld binnen een 4:3-kader (met letterboxing)

Aanduiding voor een 14:9-beeld binnen een 16:9-kader (pillarboxed én letterboxed)

Beeldverhouding waarbij het beeld 1,6667 maal zo breed als hoog is, ook wel 'Europees Widescreen' genoemd

Aanduiding voor 16:9 anamorfotisch SD breedbeeld

Aanduiding voor letterboxed 16:9 beeld binnen een standaard 4:3-kader

Semi-professioneel filmformaat

Beeldverhouding waarbij het beeld 1,7778 maal zo breed als hoog is, bekender als 16:9
Beeldverhouding waarbij het beeld 1,85 maal zo breed als hoog is, ook wel  'Amerikaans Widescreen' genoemd.

Enkelzijdig geperforeerd 16mm materiaal, i.t.t. 2R

Aanduiding voor stereo-geluid op DVD's (twee kanalen zonder LFE), vgl. 5.1

Aanduiding voor een 21:9-beeld (2.35:1) binnen een 4:3-kader (letterboxed)

Aanduiding voor een 21:9-beeld (2.35:1) binnen een 16:9-kader (letterboxed)

Aspect ratio van 70mm filmkopieën

Beeldverhouding waarbij het beeld 2,35 maal zo breed als hoog is, ook wel Scope genoemd. Het beeldmateriaal is anamorf (in elkaar gedrukt in een verhouding van 1:2) op de drager opgeslagen; > squeeze;  sinds 1970 is de daadwerkelijke beeldverhouding 2.39:1

Houten blokjes, hokkertjes, bestaande uit drie hoogtes (2, 4, 6cm) om dingen op een set op te hogen (op de afbeelding een zesje)

Verzamelnaam voor materiaal (en afwerkingssystemen die daarmee overweg kunnen) dat op 24 volledige beelden per seconde is opgenomen, zoals bioscoopfilms en vormen van HD. Net iets beter dan 25p leent 24p zich als bron voor meerdere opleverformaten, aangezien een conversie naar zowel een bioscoopkopie, een PAL master of een NTSC master eenvoudig zijn. N.B. de p staat voor progressive. Let op: soms wordt 24p ook gebruikt waar het strikt genomen om 23.976p gaat (een vertraagde vorm van 24p die zich beter leent voor verwerking in NTSC-landen)

Verzamelnaam voor materiaal (en afwerkingssystemen die daarmee overweg kunnen) dat op 25 interlaced beelden is opgenomen
Verzamelnaam voor materiaal (en afwerkingssystemen die daarmee overweg kunnen) dat op 25 volledige beelden per seconde is opgenomen, zoals film-voor-televisie en vormen van HDTV
Verzamelterm voor tweedimensionale animatie

Aanduiding voor digitale (film)beeldnabewerking en CGI in een resolutie van ruim 2000 pixels breed

Verlengsnoer van 2,5 kwadraat dikte, waar maximaal tot 3500 watt aan stroom doorheen kan

Synchronisatiepiep in de SMPTE-leader (op 48 beelden voor het eerste beeld/geluid)

vero. Dubbelzijdig geperforeerd 16mm materiaal

Om 24p DV-videomateriaal naar 30 b/s NTSC-video over te zetten worden de videobeelden in een cadans van 3 fields-2 fields-2 fields-3 fields in het videosignaal geschreven; > pulldown
Om film van 24 b/s naar 30 b/s NTSC-video over te zetten worden de filmbeelden in een cadans van 3 fields-2 fields in het videosignaal geschreven; > pulldown
Kleurenhulpdraaggolf, drager van de kleureninformatie in het NTSC-composiet videosignaal. [Preciese frequentie: 3579545 Hz]. Deze modulatievorm heet quadratuur-amplitudemodulatie
Het standaard filmformaat voor opname en weergave

3-Dimensionaal.
1Aanduiding die aangeeft dat een DVE niet alleen in de breedte en hoogte, maar ook in de diepte kan bewerken;
2verzamelnaam voor alle driedimensionale animatietechnieken, zowel handmatig als m.b.v. de computer. Tegenwoordig praktisch alleen 3D-computeranimatie;
3nieuw leven ingeblazen film- en tv-standaard, nu zichtbaar met behulp van polarisatieverschil.

Met speciaal ontwikkelde software in computer vervaardigde karakters, objecten en decors gemaakte driedimensionale animatiefilm
Driedimensionale 'lookup table', ter omrekening van kleurinformatie; > kleurenkubus

Aanduiding voor digitale (film)beeldnabewerking en CGI in een resolutie van ruim 3000 pixels breed (maximaal 3072 x 2334)

Opnamen over 3 i.p.v. de gebruikelijke 4 perforaties bij 35mm film t.b.v. wide screen-kadrering. Levert materiaalbesparing op van 25%

Synchronisatiemarkering in de Academyleader, gelijk aan de 2-pop van de SMPTE-leader
Digitaal videocomponentensignaal, waarbij voor elke 4 samples van het helderheidssignaal (Y) elke kleurcomponent (U en V) eenmaal wordt gesampeld (op 3.37 MHz). Dit wordt gebruikt in NTSC DV-video

Mac-software, die het mogelijk maakt een DVD-signaal direct om te zetten naar andere (digitale) videoformaten zoals VCD, SVCD en Div-X

Digitaal videocomponentensignaal, waarbij voor elke 4 samples van het helderheidssignaal (Y) elke kleurcomponent (U en V) tweemaal wordt gesampeld, bv. DVCam
Digitaal videocomponentensignaal, waarbij voor elke 4 samples van het helderheidssignaal (Y) de kleurcomponent U eenmaal wordt gesampeld in de even lijn en de kleurcomponent V eenmaal in de oneven lijn. Dit wordt gebruikt in PAL DV-video (ook Digibeta) en MPEG-2

Gelijk aan 4:2:2, maar met de toevoeging van een keysignaal, dat evenals het helderheidssignaal 4 maal gesampeld wordt

Benaming voor het matrixproces waarbij een 4-kanaals-mix wordt geencodeerd naar een LtRt en bij weergave weer wordt gedecodeerd naar 4 kanalen
Beeldverhouding waarbij het beeld 1,3333 maal zo breed als hoog is. Het oerformaat van zowel film als tv. De widescreen-formaten zijn van later datum

Sampelfrequentie voor CD-audio

Kleurenhulpdraaggolf, drager van de kleureninformatie in het PAL-composiet videosignaal. De preciese frequentie is 4433618,75 Hz
Gelijkend op 4:2:2, maar nu met voor elke component van het YUV-signaal evenveel sampels
Gelijk aan 4:4:4, maar dan met de toevoeging van een keysignaal
Sampelfrequentie voor digitaal audio voor gebruik in de film- en videosector
vero. Vier keer de frequentie van de kleurenhulpdraaggolf. De sampelfrequentie van composiete digitale videoregistratiesystemen
Aanduiding voor digitale (film)beeldnabewerking en CGI in een resolutie van ruim 4000 pixels breed (maximaal 4096 x 3112)
Opeenvolging van 4 verschillende rasters door het lijn-om-lijn omschakelen van de PAL-fase
Video op 25 hele beelden per seconde, met interlacing, dus eigenlijk 50 fields per seconde
Aanduiding voor videosystemen gebaseerd op 50 volledige beelden per seconde

Benaming voor een multitracksysteem, bestaande uit een geluidsspoor voor links, center, rechts, linksachter, rechtsachter en een lage-frequentie-effectenkanaal (LFE), de subwoofer. Voor het LFE-kanaal zijn vaak minder data gereserveerd, omdat het slechts een beperkt frequentiegebied nodig heeft. Vandaar de '1'. Uitgebreidere varianten in 6.1- en 7.1-systemen. Op DVD vindt men ook nogal eens 2.0 sporen (alleen links en rechts), die soms echter wel weer bedoeld zijn voor weergave door een matrix, waarna een 4-kanaals signaal wordt verkregen (links, center, rechts, achter)

Etiket-aanduiding voor geschiktheid in NTSC-systemen (525 beeldlijnen/60 fields)
Canon EOS 5D, fotocamera die ook als HD-videocamera gebruikt kan worden, >ook 7d
Eigenlijk ITU Rec. 601, norm voor opslag en distributie van digitale video
Video op (bijna) 30 hele beelden per seconde, met interlacing, dus eigenlijk (bijna) 60 fields per seconde
Aanduiding voor videosystemen gebaseerd op 60 volledige beelden per seconde
Etiket-aanduiding voor geschiktheid in PAL- en Secam-systemen (625 beeldlijnen/50 fields)

Breedbeeld-opnameformaat (1:2.2) dat voor projectie wordt geprint op 70mm, zodat er ook ruimte is voor 4 extra magnetische geluidssporen (in totaal 6) en eventueel een DTS-spoor

Standaardniveau-instelling van de Dolbyprocessor in mixruimte en bioscoop (hoewel die laatsten de knop vaak twee standen lager zetten)

Eigenlijk ITU Rec. 709, norm voor HDTV

Aanduiding voor vormen van HDTV met 720 verticale lijnen (en in principe 1280 horizontale)
Canon EOS 7D, fotocamera die ook als HD-videocamera gebruikt kan worden, > ook 5D
Maximaal toegestane geluidssterkte van een commercial in de bioscoop

Filter dat daglicht geschikt maakt voor kunstlichtfilms (tegenovergestelde van 80A-filter)

Maximaal toegestane geluidssterkte van een bioscooptrailer

'Eighty six' wordt geroepen als een prop van de set af mag, 'deze stoel is eighty six!'; 86 was het nummer van het 'prophok' van de BBC

Digitaal videocomponenten signaal met hogere sampelfrequentie, gebruikt voor bijvoorbeeld videoeffecten in speelfilms. De film wordt met verhoogde sampelfrequentie gescand

Cyclus van 8 verschillende rasters in het composiete videosignaal ontstaan door de frequentie van de kleurenhulpdraaggolf; ook '8-field sequence'

Aanduiding voor een 9-pins verbindingssysteem, meestal RS422

Advertentie

CineMeta Digital

Woordsuggestie

Doe een woordsuggestie

Categorieen

animatie
beeld
geluid
grime/kleding
grip
ICT (generiek)
laboratorium
licht
montage
postproductie
productie
script/regie
special effects
vertoning/uitbreng

Facebook

Advertentie

Ot Louw - Montage

Redacteuren

Adri Dortland
Antoin Cox
Arjen van der Grijn
Arnoud Rijken
Daphne Maierna
Dave Schram
Erik Louw
Gerard de Haan
Henny Vrienten
Jan Schuurman
Job ter Burg
Maarten Kramer
Michel Schöpping
Monique van Schendelen
Ot Louw
Paul Gies
Peter Brugman
Pieter Hoogland
Stan Schram
Stephan Danser

Facebook